Fråga:
Hur laddar jag ett blybatteri på bästa sätt?
Svar:
Det "bästa" sättet att fulladda ett blybatteri är med
låg ström under lång tid. Man får då mesta möjliga
energi-innehåll (Ah) och lång livslängd. I verkliga
livet är detta opraktiskt. Ofta vill man
ladda ett urladdat batteri så fort som möjligt.
Det innebär att laddströmmen blir beroende av vilken
storlek på generator man har, eventuella spänningsfall i
kablar och kontaktpunkter fram till batteriet och
batteriets laddmottaglighet.
Hur mycket ström batteriet tar emot beror på hur mycket
batteriet är laddat och storleken.
Fråga:
Hur förhindrar jag att startbatteriet laddas ur när jag
använder ström i båten?
Svar:
I nästan alla båtar är batterierna uppdelade i ett
startpaket och ett förbrukningspaket.
Startbatteriet används bara för att få igång motorn och
skall alltid vara fulladdat. Förbrukningsbatterierna
används för att driva belysning, radio, TV, radar,
kylskåp o.s.v. Man bör dock inte låta dessa batterier
bli helt uttömda eftersom sulfateringen då sätter igång.
Blybatterier bör aldrig urladdas helt!
När man startar
motorn vill man att båda batterisystemen skall laddas.
Det finns i princip två sätt att åstadkomma den här
funktionen.
Diodbrygga:
Två dioder
skruvas fast i en kylfläns och ansluts med deras anoder
till generatorn. Den första diodens katod ansluts till
startbatteriet och den andra diodens katod till
förbrukningsbatteriet. Det finns två nackdelar med
diodbrygga. När strömmen flyter genom en diod uppstår
ett spänningsfall som är beroende av strömmen. Om
startbatteriet är uppladdat (som det bör vara) flyter en
låg ström genom den dioden. Ett spänningsfall på 0,4 V
kan då uppstå i den dioden. Strömmen till
förbrukningsbatteriet kan vara 30-40 A och ett
spänningsfall på 1 V är då inte onormalt. Detta innebär
att om man har en standardregulator som mäter spänningen
på generatorn (14 V) så får man 1 V lägre (13 V) på
förbrukningsbatterierna. Startbatteriet får 13,6V. Det
blir ingen bra laddning.
Om man har en regulator som mäter på batteriet får man
en bra laddspänning (14 V), men startbatteriet får för
hög spänning (14,6 V). Dessutom blir kylplåten varm av
effektförlusten P=U*I. 1V*40A=40W.
Relä:
Ett relä ansluts mellan förbrukningsbatterierna och
startbatteriet. Batterierna är separerade om motorn inte
laddar. Enkelt och genialiskt. Om man lyckas hitta relä
av bra kvalite så ser jag inga nackdelar med det
systemet. Inga effektförluster och samma laddspänning på
bägge batterierna. Reläets spole ansluts till D+/61 på
generatorn. Det är en utgång på generatorn som är
strömlös när generatorn står still och ger 14 V när
generatorn börjar att ladda. Idealiskt att använda som
styrsignal till reläet.
En variant på
reläavskiljning heter Septor. Istället för att styra
reläet av D+/61 mäts strömmen från generator till
startbatteriet. När strömmen understiger ett visst värde
(några ampere?) kopplas förbrukningsbatteriet in. Knepig
ide, men eftersom startbatteriet bör vara fulladdat
dröjer det inte många minuter innan
förbrukningsbatteriet får sin efterlängtade ström.
Tänk bara på att vid installation med TWC är det viktigt
att den röda avkänningskabeln ansluts till Septors
ingång, ej förbrukningsbatteriets pluspol.
|